« Tillbaka Pressmeddelande 2007-02-20

Ostkaka, brownie och kladdkaka till singlar:
Frödinge lanserar enportionsdesserter

Nu ska även landets singlar kunna unna sig en god dessert. I dagarna lanserar Frödinge Mejeri tre läckra efterrätter i enportionsförpackning i kyldisken; Frödinge Brownie, Frödinge Kladdkaka – och Frödinge Ostkaka förstås.
– Ju fler personer i hushållet desto oftare äts det dessert, men nu ska även singlar och andra mindre hushåll kunna unna sig något gott och enkelt efter maten. Och smakerna är på begäran, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Kylda desserter i större förpackningar har funnits länge, men utbudet för singelhushåll har länge varit litet. Samtidigt går trenden mot att vi unnar oss dessert lite oftare än tidigare, om än i mindre portioner. Nu lanserar Frödinge Mejeri tre efterlängtade efterrätter; Frödinge Brownie, Frödinge Kladdkaka och Frödinge Ostkaka i enportionsförpackning. Samtliga kommer att finnas i matbutiker över hela landet.
– Vi har fått många förfrågningar just från mindre hushåll där man inte vill köpa stora förpackningar som man inte gör av med, så det känns skönt att äntligen kunna ge svar på tal, säger, säger Bengt Flink.

Smakerna framtagna på begäran
Att det har blivit just dessa smaker är ingen tillfällighet, de har tagits fram på begäran. Frödinge Kladdkaka är gjord på kakao, saftig – och väldigt kladdig. Den kan avnjutas som den är, eller med lite passerade hallon, en klick grädde eller en kula glass. Frödinge Brownie blir ett självklart val för alla chokladvänner som går på det mörka spåret. Den innehåller hela 70 procent ren mörk choklad, med den lite bittra ton som hör till. Frödinge Ostkaka är en kär gammal vän för många, men i mindre förpackning.
– Hur man äter en ostkaka är både individuellt och beroende på traditionen där man bor. Många hävdar fortfarande att det måste vara med grädde och drottningsylt, men en ny generation har hittat fram till kombinationer som ostkaka med kanelstekta äpplen med vaniljkesella eller ljummen ostkaka med kall citrussallad. Och alla har rätt, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Frödinges nya enportionsförpackningar med smakerna ostkaka, brownie och kladdkaka innehåller 115 gram vardera och kommer att kosta cirka 11-13 kr styck. De kommer att finnas i butik från slutet av februari.

Stor undersökning visar:
Förmögna män värsta gottegrisarna

Svenskarna älskar desserter – och vi vill unna oss dem ofta. Förmögna män är de värsta gottegrisarna och unnar sig gärna efterrätt både en och två gånger i veckan. Och medan unga helst intar sin dessert i sängen, tevesoffan eller ute i det fria, föredrar äldre köksbordet.
– Äntligen lite uppfriskande sanningar om våra dessertvanor, och jag har anat länge att vi män är värsta gottegrisarna, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

En färsk undersökning som undersökningsföretaget Norstat gjort på uppdrag av Frödinge Mejeri har kartlagt våra dessertvanor. Den visar bland annat att ju fler vi är i hushållet, desto oftare äter vi dessert. Hälften av alla familjer med fem personer eller fler äter efterrätt minst en eller ett par gånger i veckan i hemmet, medan samma siffra för singelhushåll är 32 procent. Inom alla åldrar är det mer än 70 procent som unnar sig dessert minst 1 gång i månaden.
– Det här bekräftar något vi redan märkt av, att allt fler unnar sig dessert allt oftare, men det behöver inte vara så mycket varje gång. Ibland räcker det med en frukt, men andra gånger lockar en Frödinge kladdkaka eller kanske en bit Frödige ostkaka, säger Bengt Flink.

I en stor undersökning har Norstat frågat 1000 svenskar om deras dessertvanor, och här är några saker som framkommit:

• Gotlänningar äter helst sin dessert utomhus i vackert väder. 40 % svarar så jämfört med 12 % av riket som helhet.
• Kronobergarna vill däremot inte äta sin dessert utomhus. Det svarar 4 %, mot rikets 12 %.
• Sveriges främsta dessertälskare bor i Uppsala län. Här unnar sig hela 62 % dessert minst någon gång i veckan, mot 41 % för riksgenomsnittet.
• Förmögna äter dessert oftare. Hälften av dem med årsinkomst på över 600 000 äter dessert 1-2 gånger i veckan, av dem som tjänare mindre än 200 000 gör bara en tredjedel det.
• Ju fler i hushållet, desto oftare dessert. Nära hälften av alla med fem eller fler äter dessert en till två gånger i veckan.
• Ju yngre, ju hellre äter man sin dessert i tevesoffan, sängen eller naturen. Medan 84 % i åldern 15-24 år svarar så föredrar 61 % av dem mellan 65-74 år köksbordet.
• Förmögna föredrar köksbordet, andra platser. 57 % av de som tjänar över 600 000 föredrar köksbordet, samma siffra bland de som tjänar under 200 000 är 25 procent.

Bengt Flink, marknadschef Frödinge Mejeri
Tel: 0492-198 00, 0709-75 80 91