« Tillbaka Pressmeddelande 2006-09-20

En 50-årig trotjänare får ett syskon:
Frödinge finostkaka toppar middagen

Kajsa Carlsson tog fram receptet för 51 år sedan har Frödinge ostkaka tillverkats enligt samma recept, men nu kommer ett tillskott i familjen. Frödinge Finostkaka har mer grädde, mandel och ägg och riktar sig till dem som vill toppa en riktigt god middag med något extra.
– Frödinge Finostkaka ger lite mer av det mesta i ostkakan och smakar lite mer som på mormors tid, men för moderna människor, säger Bengt Flink på Frödinge.
<

Även om Frödinge ostkaka förknippas med Småland och övriga ”ostkakebältet” norr om Skåne och söder om Dalälven, har den hittat många nya vänner bland yngre målgrupper. Förra året fyllde Frödinge ostkaka 50 år, och i samband med det togs en jubileumsostkaka fram med mer grädde, mandel och ägg. Den fick enormt gensvar, och som svar kommer nu Frödinge Finostkaka.
– Frödinge Finostkaka smakar lite mer som den gjorde på bondgårdarna, men den vänder sig delvis mot en yngre målgrupp som inte alltid upptäckt ostkakan. Vi tror att en grupp nyfikna matälskare som gillar att experimentera med recept kommer att ta finostkakan till sitt hjärta, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri. Frödinge Finostkaka är en dessert som passar lika bra att serveras på traditionellt sätt med sylt och grädde, som med färsk frukt eller god saffransglass. Parallellt med Frödinge Finostkaka finns fortfarande Frödinge Ostkaka, som görs efter samma recept som det som Kajsa Carlsson tog fram 1955 i småländska Frödinge.

Så här kan Frödinge Finostkaka serveras:
· Med kanelstekta äpplen och vaniljkesella
· Med blåbär och lingonkeso
· Med vattenmelonsallad och mynta
· Med apelsinsallad toppad med granatäpple
· Med saffransglass och en kvist citronmeliss
· Med körsbärskompott
· Med hallongrädde

Frödinge Finostkaka säljs i butiker över hela landet och kostar 22-25 kronor för 450 g.

För fler receptförslag, gå in på www.frodinge.se och ”recept”. Det går också att beställa dessa bilder högupplöst, kontakta Karin Pontén, se nedan.

Bengt Flink, marknadschef Frödinge Mejeri
Tel: 0492-198 00, 0709-75 80 91
E-post: bengt.flink@frodinge.se

Karin Pontén, Vår PR-byrå