« Tillbaka Pressmeddelande 2007-11-09

Fira Astrid Lindgren 100 år på Ostkakans dag

Den 14 november är det 100 år sedan Astrid Lindgren föddes. Passa på att fira Astrids
minne med ostkaka på Ostkakans dag som infaller samma dag. Denna klassiska småländska produkt finns numera i ett flertal olika varianter, bland annat som en populär singelportion som kom ifjol.

Den 14 november i år skulle Astrid Lindgren fyllt hundra år. Samma dag infaller dessutom en annan högtidsdag nämligen Ostkakans dag som firas landet runt för femte året i rad.
– Vad passar bättre än att fira barnens favorit Astrid Lindgren med den officiella småländska nationalrätten ostkaka? säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Femte året i rad för Ostkakans dag
Ostkakans dag instiftades 2003 av den ideella föreningen Ostkakans vänner där samtliga småländska landshövdingar sitter i styrelsen. Ostkakan var av tradition husmors stolthet på de småländska kafferepen där en inte oviktig detalj var frågan om vem som bakat godaste ostkakan. Än i dag har många svårt att tänka sig en ostkaka utan drottningsylt, samtidigt som en yngre generation börjar upptäcka ostkakan som mellanmål.
– Ostkakan har blivit en ny favorit hos många familjer. En snabb uppvärmning i mikron och servera den med några apelsinklyftor och rostade nötter eller med en klick bäryoghurt. Även vår nya singelportion som lanserades ifjol har blivit en storsäljare, säger Bengt Flink.

Vem gör Sveriges godaste ostkaka 2007?
I Småland finns en mattävling som är viktigare än andra; Svenska Mästerskapen i ostkaka.
Förra året vann Ann-Britt Henrysson från Kisa den åtråvärda titeln. I år avgörs SM i ostkaka på Ostkakans dag. Tävlingen arrangeras av Ostkakans vänner och är sponsrad av Frödinge mejeri.

Moderna tillbehör till lokalt producerad klassisker
Frödinge ostkaka är lokalt producerad med tradition, mandel, mjölk och hantverkskunnande.
All mjölk till ostkakorna kommer från gårdar kring Vimmerby, cirka 11 miljoner liter om året. Ostkakorna bakas fortfarande enligt Kajsa Carlssons originalrecept från 50-talet. Prova gärna moderna tillbehör som rökt kalkon med ruccola eller morot – och apelsinsoppa.

För fler recept och Kajsa Carlssons originalostkaka, gå in på www.frodinge.se
För digital bild och pressmeddelande, gå in på www.frodinge.se/press
För digitala bilder och pressmaterial, gå in på www.frodinge.se/press

Bengt Flink, marknadschef Frödinge Mejeri