« Tillbaka Pressmeddelande 2008-12-01

Karin Brynell ny vd på Frödinge

Karin Brynell blir ny vd för Frödinge. Hon jobbar i dag som Global Marketing Manager på Wasabröd.

Frödinge är Nordens ledande producent av frysta tårtor och har även en stark position i resten av norra Europa. Företaget är välkänt för sin ostkaka som har mer än 90 procent av marknadsandelarna i Sverige. I flera år i rad har Frödinge introducerat nya tårtor och expanderat sin distribution.

Karin Brynell ersätter Bo Carlsson som vd. Bo Carlsson är son till företagets grundare och går nu i pension efter att ha lett företaget sedan 1980. Bjørnar Gulliksen, vice vd för Rieber & Søn som äger Frödinge, anser att Karin Brynell är den perfekta personen att utveckla Frödinge inom nya marknadskategorier, stärka företagets varumärke och bidra till att göra framsteg på exportmarknaden.

- Karin Brynell har stor erfarenhet från internationell försäljning, varumärkesbyggande och utveckling. Även om Frödinge redan har en stark position och stort kunnande inom produktion och utveckling av nya produkter tror vi att det finns potential för ytterligare tillväxt i framtiden, säger Bjørnar Gulliksen.

Även Karin Brynell påtalar vikten av att utveckla produkterna och varumärket.
- Frödinge är redan ett fantastiskt varumärke med gott om positiva värden och egenskaper. Ett av mina viktigaste uppdrag är att se nya möjligheter i relation till utveckling och expansion, säger Karin Brynell.
Bjørnar Gulliksen är tacksam för att Bo Carlsson har utvecklat Frödinge från att vara en ostkakeproducent i Sverige till att vara ett ledande varumärke inom frysta kakor i hela Norden och för den dedikation han visat företaget tills det att Rieber & Søn nu utsett en ny vd. Karin Brynell börjar sitt arbete på Frödinge den 1 april 2009.

Fakta om Karin Brynell

• 2004 - Wasabröd, Sverige (Global Marketing Manager)
  • 2001 - 2003 Burnett, Leo, Sverige
      ° Managing Director & Account Director