« Tillbaka Pressmeddelande 2007-09-04

Frödinge lanserar nyhet för singlar på begäran:

Nötkolakaka ny dessert i kyldisken

Frödinges lansering av enportionsdesserter för singlar har blivit en riktig hit. Sedan de små läckerbitarna kom i våras har vi satt i oss nära en miljon portionsförpackningar bara i Sverige. Nu kommer ännu en godbit; Frödinge nötkolakaka i enportionsförpackning.
– Det är uppenbart att singlarna längtat efter godsaker. Den nya nötkolakakan kommer de också att ha svårt att motstå, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

I våras kom de tre kylda enportionsdesserterna Frödinge Brownie, Frödinge Kladdkaka och Frödinge Ostkaka. Nu gör Frödinge Nötkolakaka entré. Den nya desserten är en saftig, mjuk kaka fylld med knäckiga kolabitar, toppad med krossade hasselnötter. Och att det kommer att vara stor åtgång på den nya nötkolakakan tvivlar inte Bengt Flink på.
– Våra enportionsdesserter är helt klart efterlängtade, alla kedjor i hela landet har tagit in den. Vi har länge tänkt att ta fram en kaka med smörig nötkola som passar svenska smaklökar, och nu blev det i form av en nötkolakaka, säger han.

Ju fler i hushållet ju oftare dessert
Kylda desserter i större förpackningar har funnits länge, men utbudet för singelhushåll har länge varit litet. Samtidigt går trenden mot att vi unnar oss dessert lite oftare än tidigare, om än i mindre portioner. En undersökning som Frödinge har genomfört visar dessutom att ju fler i hushållet, desto oftare äts det dessert.
– Även singlar vill kunna unna sig något gott efter maten utan att behöva slänga en del för att förpackningarna är för stora. Men vi vet också att enportionsdesserterna går hem även på jobbet, på utflykten och i tevesoffan, säger Bengt Flink.

Frödinges nötkolakaka i enportionsförpackning innehåller 115 gram och kommer att kosta cirka 10-12 kr styck i butik. De kommer att finnas i butiker i hela landet från september.

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 08-660 02 52, 0708-66 66 31
karin.ponten@varprbyra.se

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 350 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.