« Tillbaka Pressmeddelande 2008-02-07

Frödinge följer upp succén med singeldesserter:

Nötkolakaka har blivit stor – på begäran

Det är nu ett år sedan Frödinge lanserade singeldesserter och efter en enorm efterfrågan har mejeriet gett efter för publiktrycket från landets familjer. I dagarna kommer nötkolakakan i ny tappning; sockerkakan är lika krämig, kolan lika smörig och hasselnötterna lika knapriga, men förpackningen är större och hittas i frysdisken.
– Vi har aldrig haft så många samtal från konsumeter tidigare så nu gör vi en familjevänlig storlek på nötkolakakan, som enkelt kan tas fram ur frysen, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Efterfrågan på kylda desserter i mindre förpackning har varit stor, så stor att Frödinge Mejeri förra året lanserade inte mindre än fyra singeldesserter. För att möta kaksuget hos familjer bestämde sig Frödinge i slutet av året för att nötkolakakan skulle växa upp och bli stor. Den stora nötkolakakan är fryst, för att enkelt kunna handlas hem och tas fram till fikat eller som en god dessert. I början av februari kommer kakan i stor förpackning på 400 gram ut i frysdisken.
Nötkolakakan är en saftig, mjuk kaka fylld med knäckiga kolabitar, toppad med rostade krossade hasselnötter.
– Svenskarna älskar smörig kolasmak och den här kakan verkar ha fallit många i smaken. Vi på Frödinge har aldrig varit med om maken till efterfrågan. Det är mest kvinnor som ringer och vill kunna köpa en större nötkolakaka för att slippa köpa flera åt gången, säger Bengt Flink på Frödinge Mejeri.

Mer dessert hemma, på jobbet och på väg
Allt fler väljer en fryst färdiglagad dessert och det gäller inte minst godisliknande tårtor och kakor. Trenden går mot att vi unnar oss dessert lite oftare än tidigare, både hemma, på jobbet och på väg. En undersökning som Frödinge har genomfört visar dessutom att ju fler det är i hushållet, desto oftare äts det dessert, och att största gottegrisarna är förmögna män.
– Vi tror att många kommer att falla för den nya stora nötkolakakan. Nötkolakakan fungerar både att skära upp små snygga bitar av och lägga upp på ett fint fat till kaffet, men är också jättegod att värma tills den blir ljummen och servera med en kula vaniljglass, säger Bengt Flink på Frödinge Mejeri.

Frödinges nötkolakaka i stor förpackning innehåller 400 gram och kostar cirka 30 kr styck i butik. De kommer att finnas i butik i hela landet from februari.

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 08-660 02 52, 0708-66 66 31
karin.ponten@varprbyra.se

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 350 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.