« Tillbaka Pressmeddelande 2010-01-21

Inför Kronprinsessparets bröllop:

Frödinge gör kunglig bröllopstårta för folket

Nu släpps en bröllopstårta för hela det svenska folket. Inför Kronprinsessparets bröllop den 19 juni 2010 har Frödinge blivit utvald att ta fram en speciell bröllopstårta som del av Den Officiella Bröllopsserien. Frödinge Bröllopstårta är en vacker vit marsipantårta med fyllning av vaniljgrädde och smakrik hallonsylt formad som röda hjärtan. Som kronan på verket är tårtan dekorerad med Den Officiella Bröllopsseriens eget sigill i choklad.
– Nu kan alla fira Kronprinsessparet med en klassisk svensk gräddtårta, säger Magnus Carlsson, produktchef på Frödinge Mejeri..

Frödinge Bröllopstårta ingår i Den Officiella Bröllopsserien, speciellt framtagen inför det kungliga bröllopet. En del av intäkten från produktförsäljningen går till Kronprinsessparets Bröllopsstiftelse. Syftet med stiftelsen är att motverka utanförskap och främja god hälsa bland barn och ungdomar i Sverige. Frödinge bidrar med 70 öre för varje såld tårta och garanterar 175 000 kr till stiftelsen.
Frödinge Bröllopstårta är en klasisk svensk gräddtårta med traditionella svenska smaker. Tårtan är bakad av två saftiga sockerkaksbottnar fylld med vaniljkräm, vaniljgrädde och hallonsylt som ger en frisk smak. Sylten i fyllningen är formad som hjärtan, vilket syns när man skär en tårtbit. Tårtan har ett täcke av vit marsipan och är dekorerad med Den Officiella Bröllopsseriens sigill i choklad.
– Att det skulle bli en gräddtårta kändes självklart, eftersom det är en symbol för firande. Den krämiga och fina vaniljsmaken smakar utmärkt tillsammans med den fina syran som hallonen bidrar med. Det är en värdig tårta oavsett om man vill fira Kronprinsessparet, sin egen bröllopsdag eller någonting annat, säger Magnus Carlsson, produktchef på Frödinge Mejeri.
Frödinge Bröllopstårta är fryst och kommer att säljas i mataffärer över hela landet.
För att läsa mer om den Officiella Bröllopsserien, gå in på www.royalcourt.se

Frödinge Bröllopstårta
Vikt: 500 gram
Pris: cirka 39-45kr
Frödinge Bröllopstårta finns i butiker i hela landet från vecka 5.

För digitala bilder och pressmeddelande, gå in på www.frodinge.se/press

Frödinge Mejeri, tfn 0492-198 00, frodinge@frodinge.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 400 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.