« Tillbaka Pressmeddelande 2008-11-07

Frödinge bunkrar inför Fars dag

Far väljer princesstårta på söndag

Den 9 november är det fars dag – en dag som vi har firat sedan 1931 i Sverige. Många köper dyra presenter för att fira medan det ofta räcker att göra pappa glad med en tårta. Och populäraste tårtan bland män – utan konkurrens – är princesstårtan. – Enligt en undersökning vi har gjort är pappor riktiga gottegrisar. Många äter dessert både en och två gånger i veckan, men princesstårtan saknar konkurrens, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Frödinge är känt för sina klassiska ostkakor, men inte lika många känner till att mejeriet i dag är marknadsledande på frysta tårtor. Till Fars dag som infaller nu på söndag, den 9 november, har Frödinge laddat lastbilar och lager med tårtor av alla de sorter, men populäraste tårtan bland män är Princesstårtan, och så har det varit länge.
– Om det är den härligt gröna marsipanen eller den fluffiga grädden vet jag inte, men i många år har just princesstårtan varit den populäraste tårtan, framför allt hos män. Som god tvåa kommer schwarzwaldtårtan, för dem som går mot chokladhållet, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge.

Dessert två gånger i veckan – om männen får bestämma
Och män gillar godsaker. En undersökning som undersökningsföretaget Norstat gjort på uppdrag av Frödinge visar att män unnar sig dessert en till två gånger i veckan medan kvinnorna bara unnar sig dessert någon gång i veckan.
– Undersökningen visar att vi män verkligen uppskattar tårtor och desserter. Nu är mina barn vuxna men jag firar gärna Fars dag med frukost på sängen och kaffe med tårta längre fram på dagen, säger Bengt Flink.

Snart hundraårig sed
Fars dag firades första gången den 19 juni 1910 i staten Washington. Initiativtagaren var Sonora Smart Dodd som ville hedra sin far som ensam hade uppfostrat henne och hennes syskon sedan mamman dött i barnsäng då sjätte barnet föddes. 1931 kom seden till Sverige och dagen firades då i början av juni. Efter önskemål från det nordiska handelssamfundet senarelades tidpunkten för Fars dag till november för att ligga bättre förhållande till Mors dag. Fars dag infaller nu alltid andra söndagen i november. Sett världen över är Fars dag utspridd året runt beroende på land.

I undersökningen frågade Norstat 1 000 svenskar om deras dessertvanor.

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 350 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.