« Tillbaka Pressmeddelande 2011-09-15

Allt-i-ett-kaka från Frödinge Mejeri:

Kladdkaka chokladgrädde ny favorit i frysen

Förra året köpte vi svenskar 3 miljoner frysta kladdkakor, och de flesta serverar dem med grädde. Nu kommer Frödinge Mejeri med en ny favorittippad kladdkaka i frysdisken; Frödinge Kladdkaka Chokladgrädde.
– Den tinar på en kvart, är precis så kladdig som den ska vara och är redan toppad med grädde med belgisk choklad. Enkelt och gott, säger Olof Molander, produktchef på Frödinge Mejeri.

Kladdkaka toppas listan över svenskarnas favoritfika. Vi bjuder varandra, unnar oss själva framför teven, bakar, tar fram egna recept – och köper färdiga frysta kladdkakor. Förra året köpte svenskarna hela 3 miljoner frysta kladdkakor, till dem kommer alla varianter vi bakar själva hemma.

En kvart från frys till njutning
I dagarna kommer en ny favorittippad kladdkaka från Frödinge Mejeri – Frödinge Kladdkaka Chokladgrädde. Kakan har en lagom kladdig chokladbotten och är toppad med grädde med äkta belgisk choklad med knapriga chokladbitar som garnering. En allt-i-ett-kaka att ha i frysen när suget uppstår, eller kanske när vi får oväntade gäster på fika.

– En färsk undersökning vi tagit fram visar att kladdkaka gärna äts med grädde till, och många uppskattar enkelheten med att ha fryst kladdkaka hemma. Vad kan bli enklare än en kaka som tinar på en kvart och som redan har grädde på sig? säger Olof Molander.

När Frödinge frågade svenska konsumenter om kladdkakor kom följande fram:
• Många konsumenter ser kladdkaka som ett ”survival kit” att ha hemma i frysen
• Många bygger bra-att-ha-lager av kladdkakor i frysen
• Kladdkaka äts som fika och efterrätt på helg och vardag, unnar sig själva och bjuder på till gäster, passar till kaffet. Kladdkaka passar helt enkelt precis när som helst.

Frödinge Kladdkaka Chokladgrädde
Vikt: 380 gram
Pris: cirka 28,90 kr
Frödinge Kladdkaka Chokladgrädde finns i butiker i hela landet från september..

För digitala bilder och pressmeddelande, gå in på www.frodinge.se/press

Olof Molander, produktchef Frödinge Mejeri, tfn 08 440 72 43, olof.molander@frodinge.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 400 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.