« Tillbaka Pressmeddelande april 2012

Två favoriter i ett från Frödinge Mejeri:

Kladdkaka glass en välkommen gäst i frysen

Svenska folket älskar glass – och kladdkaka. Nu kommer en given favorit; Frödinge Kladdkaka glass. Många miljoner kladdkakor har redan bakats hos Frödinge Mejeri, och nu kommer Frödinge Mejeri även att tillverka egen glass på sitt eget mejeri hemma i Småland.
– Kladdkakan är redan lagom kladdig och helt oemotståndlig, med en småländsk gräddig glass med äkta vanilj blir den ännu svårare att motstå, säger Magnus Carlsson, produktchef på Frödinge Mejeri.

Förra året köpte vi svenskar 2 miljoner frysta kladdkakor, till det
kommer alla de kladdkakor vi bakar själva. En femtedel av alla
kladdkakor serveras med glass och endast en tiondel serveras som de är, enligt en helt ny undersökning från Frödinge. Nu kommer Frödinge Mejeri med en ny favorittippad kladdkaka i frysdisken; Frödinge Kladdkaka Glass.
Frödinge Kladdkaka Glass är som mejeriets övriga kladdkakor precis lagom kladdig med en fin chokladsmak. På kladdkakan ligger ett tjockt lager gräddig vaniljglass av hög kvalitet och med äkta vanilj toppad med riven choklad. Många ostkakor, tårtor och kakor har bakats på Frödinge Mejeri, men det blir första gången mejeriet tillverkar glass. Magnus Carlsson, som är produktchef och kock, har varit med och tagit fram glassen som toppar den
numera klassiska kladdkakan.
– Det var inte svårt att få fram en bra glass eftersom vi använder bra råvaror som grädde och äkta vanilj. Jag tror att alla de som frågat efter en färdig kladdkaka med glass på blir nöjda, säger han.

Frödinge Kladdkaka Glass är färdig att äta fem minuter efter att den tagits ur frysen. Den kan ätas som fika och efterrätt på helg och vardag, är bra att ha i frysen och passar väldigt bra till kaffet. Kladdkaka passar helt enkelt precis när som helst.

rödinge Kladdkaka Glass
Vikt: 380 gram
Pris: cirka 30 kr
Frödinge Kladdkaka Glass finns i butiker i hela landet från april.

För digitala bilder och pressmeddelande, gå in på www.frodinge.se/press

Magnus Carlsson, produktchef Frödinge Mejeri,
tfn 070 975 80 92, magnus.carlsson@frodinge.se
Karin Pontén, Vår pr-byrå,
tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 400 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.