« Tillbaka Pressmeddelande 2008-11-11

Ostkakans dag den 14 november

Klassisk ostkaka med nya anhängare

Trots många år på nacken upptäcker nya grupper ostkakan. Totalt säljer Frödinge 6 miljoner ostkakor per år. Den 14 november är det Ostkakans dag, en dag för anhängare att frossa i den småländska delikatessen. Ostkakan var från början festmat och åts vid festliga tillfällen som dessert runt om på de småländska gårdarna. I dag äts den lika ofta som mellanmål eller som en lättare lunch.
– Allt fler kvinnor, barnfamiljer och bodybuilders har upptäckt ostkaka. Och nu äts den ofta som mellanmål med färsk frukt eller som middag med andra tillbehör lika ofta som dessert med sylt och grädde, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge.

Ostkakans dag den 14 november firar fem år 2008. Bakom firandet ligger Ostkakans vänner som är en ideell förening. Föreningen bildades 19 mars 2003 i Vetlanda av en grupp ostkakeälskande vänner som vill värna om svensk mathistoria. I föreningens styrelse sitter bland andra samtliga tre småländska landshövdingar.

Prestigefylld tävling
Ostkakan har en lång historia och jakten på den perfekta ostkakan har urgamla traditioner. Självklarare efterrätt fanns inte i hela Småland. Varje gård hade ett eget recept och var bondmorans stolthet. Förr i tiden tog man med sig gårdens ostkaka när man gick på kalas. På så sätt fick man smaka på granngårdens ostkaka, vilket snart gjorde att det blev en prestigefylld tävling om vem som gjorde den godaste kakan.
– Traditionen lever vidare och i dag tillagar Frödinge ostkakan efter samma recept som för snart 60 år sedan. Det var en kvinna som hette Kajsa Carlsson som tog fram receptet i sitt kök, då tillagades ostkakan i en kopparform och såldes i den lokala konsumaffären. I dag säljer Frödinge 6 miljoner ostkakor per år. I dag äts också ostkakan i hela Sverige, även om det äts mest i ”ostkakebältet” som går från norr om Skåne upp till Dalälven, säger Bengt Flink.

Pensionärer och bodybuilders
Tack vare att ostkaka är både lätt att värma och är nyttig har allt fler upptäckt ostkakan – inte bara som dessert utan som mellanmål och som lunchrätt. Ostkakan har låg fetthalt och låg tillsats av socker, vilket gör att många skolor, förskolor och vårdinrättningar har ostkakan på menyn. Och det är till och med många bodybuilders som köper den på grund av dess sammansättning och höga proteininnehåll.
Frödinge ostkaka tillverkas i Frödinge nära Vimmerby i Småland med mandel, mjölk och ägg enligt tradition. All mjölk till Frödinges ostkakor kommer från gårdar kring Vimmerby, cirka 11 miljoner liter om året.
– Tidigare åts ostkakan ljummen med vispgrädde och sylt medans den nu även njuts med allt från fruktsallad till knaperstekt bacon och ruccola, nya tider nya traditioner, säger Bengt Flink.

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 350 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.