« Tillbaka Pressmeddelande 2009-11-11

14 november firas ostkakans dag

Ostkakan – en klassisk efterrätt och ny lunchfavorit

Den 14 november firas ostkakans dag i Sverige. Trots att ostkakan har gamla anor är det officiella firandet av dagen en ganska nyfunnen tradition.
– Ostkakan är en riktig klassiker och en del av det svenska matkulturarvet. Den är en delikat skapelse som faktiskt förtjänar en egen dag, säger Bengt Flink på Frödinge.

Ostkaka förknippas ofta med Småland, där varje gård hade ett eget recept och var bondmorans stolthet. Den lagas och äts med stor entusiasm och har en lång tradition i Småland, men i dag är ostkakan en svensk klassiker och har anhängare över hela landet.
– Ostkakan äts nu mera i hela Sverige och fram för allt i ”ostkakebältet” som sträcker sig från norra Skåne upp till Dalälven, säger Bengt Flink.

I dag äts ostkakan i en stor mängd olika varianter och hittar ständigt nya anhängare. Ostkakan var ursprungligen en renodlad efterrätt som ofta serverades med vispgrädde och sylt. Men tack vare att ostkakan är fettsnål, fulladdad med proteiner och lätt att värma har den blivit uppskattad som snabbmat.
– Det är intressant att se hur ostkakan har gått från att vara en klassiker bland efterrätter till att bli ett lunchalternativ som passar perfekt som lunch för den hälsomedvetne i en stressad vardag, säger Bengt Flink.

Frödinge har tillagat sin ostkaka efter samma recept i snart 60 år. Ursprungsreceptet togs fram av Kajsa Carlsson som experimenterade fram receptet i sitt kök på 50-talet. Ostkakan började säljas i den lokala konsumaffären och i dag säljer Frödinge cirka 6 miljoner ostkakor per år. Varje år arrangeras SM i ostkaka där en jury korar Sveriges godaste ostkaka.

Serveringstips
Ljummen ostkaka med jordgubbssylt och lättvispad grädde är en stående klassiker, några utsökta serveringstips på ostkaka som mellanmål eller lunch är:

• Fräs bacon tillsammans med purjolök, servera ostkakan ljummen toppad med några äppelskivor

• Rulla in ruccola i skivor av rökt kalkon. Rosta pinjenötter tillsammans med flingsalt och strö över ostkakan innan servering.

Bengt Flink, Frödinge Mejeri, tfn 0492-19800, 0709-758091

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 450 miljoner kronor och har 170 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.