« Tillbaka Pressmeddelande 12 november

14 november firas ostkakans dag

Frödinge firar ostkakans dag med sju sorters ostkakor

Onsdagen den 14 november firas Ostkakans dag i hela Sverige. Inför denna dag har Frödinge samarbetat med kokbokskreatören och bloggaren Anette Rosvall som har tagit fram recept på sju sorters ostkakor. Recepten passar som enkla efterrätter, barnkalaset, lyxig fika eller som perfekt avslutning på festmenyn.

Vi ser att ostkakan har gjort en stark återkomst bland svenska folket, säger Johanna Dannesund, produktchef på Frödinge mejeri. Ostkakan är en stor del av den svenska mattraditionen och den har många fördelar. Dels att den kan avnjutas till brunchen, fikat eller desserten men även som ett nyttigare mellanmål eller efter träningen. Anettes Rosvalls recept är inspirerande och passar såväl till vardags som till fest, fortsätter Johanna Dannesund.

Ostkakan är en småländsk stolthet som har anor från 1600-talet. Frödinge mejeri är Sveriges största tillverkare av ostkaka och den bakas fortfarande enligt Kajsa Carlssons originalrecept från 1950-talet. Ostkakan är lokalt producerad i Frödinge med tradition, hantverkskunnande och noggrant utvalda råvaror

Kokbokskreatören och bloggaren Anette Rosvall har i samarbete med Frödinge Mejeri skapat recept på sju sorters ostkakor inför Ostkakans dag.

- Jag har låtit den klassiska ostkakan möta nya men självklara smaker som exempelvis päron, maräng och hasselnötter, säger Anette.

Ostkakans dag firas den 14 november över hela Sverige sedan 2004 och instiftades av den ideella föreningen Ostkakans vänner

För mer information kontakta:
Johanna Dannesund, produktchef Frödinge Mejeri., mobil: 070-544 26 59
e-post: johanna.dannesund@frodinge.se

För produktprover och högupplösta bilder, kontakta:
Rosalin Örnefalk, Jung Relations. Mobil: 070-143 28 11
e-post: rosalin.ornefalk@jungrelations.com

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, gräddtårtor, kladdkakor och dessertpajer. Företaget omsätter 400 miljoner kronor och har 120 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den tradiotionella sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor, pajer och kladdkaka.