« Tillbaka Pressmeddelande 2008-09-19

Grön skönhet svenskarnas favorit

Prinsesstårtans vecka firas i hela landet

Den klassiska gröna gräddtårtan är fortfarande omåttligt populär, trots att den snart har 80 år på nacken. Nästa vecka finns stora möjligheter till tårtfrossa. Då firas nämligen Sveriges populäraste tårta – Prinsesstårtan.
– Vi säljer nära en miljon prinsesstårtor per år bara i Sverige och de bara ökar i popularitet, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge.

Efter snart 80 år är prinsesstårtan populärare än någonsin. Den fluffiga gräddtårtan med vackert grönt marsipantäcke verkar aldrig gå ur tiden och nästa vecka bakas prinsesstårtor som aldrig förr i landet.
– Hösten är här och behovet av att fira och sätta lite extra guldkant på tillvaron ökar i takt med att mörkret kommer. Och vad kan passa bättre än att bjuda på en härlig prinsesstårta som inte bara smakar underbart av sommar utan också är fantastisk vacker att titta på, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Tårta för prinsessor säljer stort
Prinsesstårtan bakade för första gången 1930 och har fått sitt namn efter en tårta som hushållslärarinnan och kokboksförfattaren Jenny Åkerström uppkallade efter sina elever, prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrid. De var alla döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg av Danmark.
Prinsesstårtans vecka har firats i Sverige sedan år 2003 och den infaller alltid den sista veckan i september. Den historiska tårtan är väldigt populär. Bara i Sverige säljer Frödinge Mejeri en miljon prinsesstårtor per år.

Tysk precision även på tårtor
Prinsesstårtan är inte bara populär i Sverige utan har även börjat exporteras till länder som Tyskland, Finland och Norge. Totalt exporterar Frödinge inte mindre än nio miljoner tårtor årligen till andra länder.
– Det är kul att se att prinsesstårta går hem även i andra länder, men det finns skillnader. I Tyskland är det till exempel väldigt viktigt att marsipan och dekor är helt symetrisk. I Sverige vet vi hur vi vill ha tårtan, som den alltid varit, säger Bengt Flink.

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, tårtor samt mat- och dessertpajer. Företaget omsätter 350 miljoner kronor och har 180 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor och pajer.