« Tillbaka Pressmeddelande 30 april

Frödinge blir en del av Procordia

De norska konkurrensmyndigheternas beslut att godkänna Orklas förvärv av Rieber & Søn innebär att Frödinge med sin välkända ostkaka integreras i Procordia.
– Frödinge är ett spännande företag med stolta och engagerade medarbetare och fantastiska produkter. Förvärvet innebär att vi blir ett av Sveriges ledande matföretag. Jag ser fram emot att välkomna Frödinge in i familjen, säger Patrik Andersson, VD på Procordia.

I januari offentliggjordes Orklas beslut att slå samman Abba Seafood och Procordia till ett gemensamt bolag för att stärka sin konkurrenskraft i Sverige. Den nya organisationen trädde i kraft den 1 april. Nu växer företaget ytterligare. Inkluderat Frödinge kommer det nya matföretaget att omsätta ca 4,8 miljarder svenska kronor och sysselsätta fler än 1400 medarbetare över hela landet. Huvudkontoret är placerat i Eslöv. Frödinges kontor i Stockholm kommer att stängas, och ca 10 befattningar berörs av flytten till Eslöv. En övertalighet kan uppstå. Fackliga förhandlingar har inletts, och målsättningen är att få ny organisation på plats till augusti. Produktionen av Frödinges ostkakor, pajer och bakverk kommer fortsätta i Frödinge.

Som kund och leverantör har du samma kontaktperson som tidigare. För frågor rörande Frödinges produkter vänder du dig till Frödinge och vid frågor rörande Abbas och Procordias produkter vänder du dig till Procordia. Din kontaktperson på Frödinge respektive Procordia kommer att hålla dig fortlöpande informerad. Konsumenter kommer att fortsätta att hitta sina favoriter i butikerna på samma sätt som i dag.

Det nya bolagets varumärkesportfölj kommer att omfatta Sveriges populäraste varumärken som till exempel Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Frödinge, Mrs Cheng’s, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Liva Energi och Paulúns.

Orklas pressmeddelande ang köpet av Riber & Son »

Procordias pressmeddelande »

Frödinge Mejeri AB producerar ostkakor, gräddtårtor, kladdkakor och dessertpajer. Företaget omsätter 400 miljoner kronor och har 120 anställda. Frödinge Mejeri togs i bruk 1930 och var då ett smör- och ostmejeri av den tradiotionella sorten. I mitten av 1950-talet tog paret Gösta och Kajsa Carlsson vid och startade tillverkning av Frödinge ostkaka och senare även tårtor, pajer och kladdkaka.