« Tillbaka Pressmeddelande 2007-04-12

Nyheter från Frödinge Mejeri:
Två nya desserter med sommarkänsla

Lagom till vår och sommar kommer Frödinge Mejeri med två nya desserter i frysdisken; Frödinge Chokladtårta och Frödinge Hallon&Fläderpaj. Chokladtårtan är en gräddtårta toppad med ren mörk choklad och pajen har en fräschör med syra från både hallon och fläder, som passar såväl efter en vårmiddag som i syrénbersån.

Svenskarna fortsätter älska desserter, 70 procent av oss unnar sig en efterrätt minst en gång i månaden. Det visar en färsk undersökning gjord av undersökningsföretaget Norstat  på uppdrag av Frödinge Mejeri, som också visar att största gottegrisarna är männen, där många gärna äter dessert varje vecka.
Lagom till vårens alla högtider, utflykter och födelsedagar lanserar Frödinge Mejeri goda två nyheter; Frödinge chokladtårta och Frödinge Hallon&Fläderpaj.
– Det är smaker som ligger svensken nära hjärtat. Vi kände att det saknades en äkta gräddtårta med ren choklad i. Vår nya paj är så nära hembakad man kan komma. Den är svår att motstå när den serveras ljummen, smulig med fräsch fruktsmak och med en klick vaniljgrädde till, säger Bengt Flink, marknadschef på Frödinge Mejeri.

Frödinge Chokladtårta
Frödinge Chokladtårta är en klassisk gräddtårta med chokladbottnar fyllda med hallonpuré, chokladmousse och vispad chokladgrädde och toppad med en spegel av mörk choklad.
Servering: tinad som den är med en kopp kaffe eller te.
Information: en tårta väger 480 gram och räcker till 6-8 bitar. Tinas på ca 4 timmar i rumstemperatur. Pris ca 40 kr.

Frödinge Hallon&Fläderpaj
Frödinge Hallon&Fläderpaj med ett pajskal av mördeg och med en fyllning med frisk smak av hallon och fläder.
Servering: serveras som en traditionell bärpaj ljummen med en klick vaniljgrädde eller en kula glass, gärna toppad med lite citronmeliss.
Information: värm pajen direkt från frysen i ugn 175˚-200˚ i 10-15 minuter eller i mikrovågsugnen på upptiningsläge i ca 10 minuter. Låt värmen fördelas jämt.
En paj väger ca 400 gram och räcker till 6-8 bitar. Pris ca 25 kr.

Bengt Flink, marknadschef Frödinge Mejeri
Tel: 0492-198 00, 0709-75 80 91